Mellom kunstverk og handelsvare

En bok er et resultat av en kollektiv og interdisiplinær prosess, skriver de grafiske designerne i Eller med a.
16.02.2021 - 11:34

En bok er velkjent. Som objekt er den så velkjent at den kan være gjennomsiktig og innlysende – den er så hverdagslig og gjenkjennelig at den nesten forsvinner. Bokmediet er effektivt, og aspekter ved boken oppfattes ofte ubevisst. I vårt arbeid med å designe bøker jobber vi med selv å bli bevisst de skjulte eller innforståtte lagene boka har. Vi jobber med hvordan små brudd med det vante og forventede kan stikke hull på noe av det ubevisste for den som leser eller omgås bøker.

Bokens materialitet plasserer den i en sjanger. Et lett, luftig og porøst papir med svak gultone, innbundet med mykbind i et lite format oppfattes som en pocketbok. Vi leser med forventning om at dette er pocketbok-innhold. En avis trykkes raskt, på store ruller. Når leseren får et hefte av stort format med tynt papir i hendende, med avis-lignende form og innhold, vil hun akseptere – og nesten ikke legge merke til – det upresise trykket. Hvis en pocketbok hadde samme nivå av upresishet ville den oppleves slurvete og feil.



Artikkelen er 815 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement