Portrett av en kvinne i flammer

Cathrine Krøger tar skylden for at Dagbladet innførte terningkast. Samtidig ser hun det som kritikerens oppgave å være en brems i det kommersielle bokmaskineriet.
16.03.2021 - 10:34

Vi er de første gjestene som får besøke Cathrine Krøgers nye leilighet på Fagerborg, der hun bor med sine to døtre på 16 og 20. Vi vasker hender og kommenterer det sjarmerende interiøret mens Dagbladet-kritikeren viser oss sitt arbeidsværelse: Rommet, høyt og smalt, er fylt fra vegg til vegg med en seng. Dyna er trukket i knallgult stoff og ligger uoppredd. Her sover og jobber årets kritiker anno 2019. De dagene hun ikke jobber som sykepleier på Ullevål, våkner hun der hun leste ut gjeldende bok kvelden før, dytter puta opp i ryggen, og setter i gang med en anmeldelse i samme posisjon. I sin mest hektiske anmelderperiode, da hun forsørget seg og døtrene utelukkende ved å skrive kritikk, kunne hun levere fem anmeldelser i uka på denne måten, forteller hun oss senere. Hun er A-menneske, får vi vite, og våkner fire-halv fem om morgenen. En hel arbeidsdag er unnagjort før dagen begynner.

Nå setter hun fram et variert sortiment av oppskåren bakst og spør om vi kunne tenke oss en cappuccino. Vi skal snakke om litterær kvalitet. Med Cathrine Krøger, tabloidavisa Dagbladets hovedanmelder og viden kjent for sine harde dommer, som i en alder av 50 lot kritikerkarrieren ta en uventet sving, virker det uunngåelig å snakke om levd liv i den forbindelse.

Artikkelen er 3497 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement