Den amerikanske forfatteren Carmen Maria Machado forteller i novellen "Inventory" om spredningen av et ukjent virus. Thea Sundstedt Baugstø leser novellen opp mot korona-pandemien, og skriver: "På samme måte som Machados sykdom er urovekkende fordi den er gåtefull, er koronaviruset skremmende fordi det er skjult."

Nærhet og farer

Carmen Maria Machado viser oss hvor langt fra menneskets natur den totale isolasjonen virkelig er – også når det er den som skal redde oss.
22.05.2020 - 13:47

Torsdag 12. mars, «den dagen alt stoppet opp», da jeg var blitt sendt hjem fra jobb og ikke visste når, eller om, jeg kunne dra tilbake, var det en novelle på omtrent elleve sider jeg ikke klarte å få ut av hodet. Novellen, skrevet av amerikanske Carmen Maria Machado, hadde jeg lest kun et par uker tidligere, i forfatterens kritikerroste debut fra 2017, Her Body & Other Parties. Bente Klinges norske oversettelse, Ekte kvinner har kropper, kom ut i fjor.

«Inventory» er en fortelling om spredningen av et ukjent virus. Som alle novellene i samlingen bærer den preg av en form for magisk realisme, der det er usikkert om det er magien eller realismen som vekker det største ubehaget. Novellene kan minne om grøssere, eller spøkelseshistorier, og det er vanskelig ikke å få inntrykk av at forfatteren forsøker å minne om at disse karakterene, som jevnt over lever i marginaliserte kropper og med skeiv identitet, befinner seg i en verden langt mer fryktinngytende enn andre. I «The Husband Stitch», en tittel som mer enn antyder det groteske ved kvinnens manglende eierskap over egen kropp, kjemper fortelleren mot ektemannens behov for å røre ved det grønne silkebåndet hun hele livet har hatt knyttet rundt halsen. I «Real Women Have Bodies», novellen som har lånt sin tittel til samlingens norske oversettelse, blir unge kvinner gradvis gjennomsiktige, før de forsvinner helt. 


Artikkelen er 2805 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement