Kilde: Wikimedia commons.

Litterær sjelesorg

Hva er galt med verden? Vi har latt en teolog bale med spørsmålet.
06.09.2019 - 11:30

«Konsten att flyga kärlaksfylt» – slik formulerer Katarina Frostenson problemet i romanen K. Lenge var Frostenson kjent som medlem av Svenske Akademien og en av landets største forfattere og poeter. Sammen med sin ektemann, «kulturprofilen» Jean-Claude Arnault, drev hun institusjonen Forum i flere tiår. Så publiserte avisen Dagens Nyheter fortellingen til atten kvinner (et ekko av «de aderton», setene i Akademien) om trakassering og overgrep fra Arnault. Forstenson ble selv anklaget for ikke å ha rapportert av sitt eierforhold i Forum, og for å ha lekket informasjon om nobelprisvinnere til sin ektemann. Arnault er siden dømt for voldtekt, og Frostenson har forlatt Akademien under press.

Skandalens nedslagsfelt er bredt; den berører kulturliv, rettsalene, media og – nå – litteraturen. At den er i ferd med å bli en litterær begivenhet, må kanskje beklages, men det er likevel tilfelle. Frostensons forsvarsskrift, K, er en oppsiktsvekkende bok skrevet uten noen tegn til anger eller anerkjennelse av andre perspektiver enn forfatterens eget. Uten å blunke avviser Frostenson den rådende konsensusen om hva som skjedde i Svenske Akademien og på Forum. Perspektivet er absolutt bestemt av forholdet mellom «jeg», ektemannen «du», og «dem». Siste sekkebetegnelse henviser til kritikerne, anklagerne, Svenske Akademien, og for øvrig Sverige i sin helhet.



Artikkelen er 1860 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement