Typisk for en Jelinek-oppsetning er at dramatikeren selv er på scenen, enten i form av en parykk i hennes frisyre, en oppblåsbar Barbara eller, som i Nikolaus Habjans Am Königsweg, snakkende dokker i naturlig størrelse (her med dokkespiller Manuela Linshalm). Foto: Alexi Pelekanos/Landestheater Niederösterreich.

President Jelinek

Nobelprisvinner Elfriede Jelineks scenekunst løftes til nye høyder i Am Königsweg – med god hjelp fra hennes personlige dokkemaker.
25.04.2019 - 13:56

Det er en solfylt lørdag i mars, halve Wien plukker ramsløk i Wienerwald, mens jeg setter meg på toget til St. Pölten for å se teater av Elfriede Jelinek. Fra togvinduet kikker

jeg opp mot åsen i Hütteldorf i Wiens 14. distrikt, mot huset til den nå 73 år gamle forfatteren. I sin tilbaketrukkethet produserer hun samfunnsrefsende teatertekster på løpende bånd, hele 28 i tallet siden hun ble tildelt Nobelprisen i 2004. Agorafobien ble forsterket med prisen, men på teaterscenen i St. Pölten er Jelinek høyst tilstedeværende i form av hele tre fabelaktige dokker – i regi av hennes personlige talerør og dokkemaker Nikolaus Habjan.


Artikkelen er 1411 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement
Emneord: