Poesiagenturet
Eileen Myles
Poesiagenturet presenterer: Eileen Myles, gjendiktet av Gunnar Wærness og introdusert av Casper André Lugg.
Hvem er Eileen Myles? En introduksjon åpner slik: Eileen Myles er ikke en kvinnelig poet. Hun er ikke en rockestjerne. Hun er ikke en badass. Hun er ikke katolikk. Hun er ikke politiker. Eileen Myles er ikke en New Yorker. Hun er ikke naturpoet. Hun er ikke kul. Hun er ikke romanforfatter, Buddhist eller punker.
Underforstått, Myles er alle disse tingene, og ingen av dem. De fleste intervjuer, scenesamtaler og introduksjoner jeg har kommet over stiller alle de samme spørsmålene, noen mer desperat en andre: hvem/hva er Eileen Myles? Selv foretrekker hun konsekvent tiltaleformen «they», også når hun omtaler seg selv. Med andre ord: de er mange! «They» er muligens en romslig ekvivalent til vårt kjønnsnøytrale «hen», men peker vel så mye i retning av en flerstemthet i selve arbeidet hennes. Hos Myles er alt i bevegelse, diktene strømmer ut i lange forløp der tematikkene forlates, innhentes, forkastes, samles opp, brukes opp, kastes opp, finnes opp. I Vita Nuova skriver hun: «Jeg liker å bli skikkelig stein/og reviderer alt jeg noensinne har gjort/lent/mot kjøleskapet». Myles skriver grunnleggende åpent, variabelt og brutalt ærlig. Den noe performative trangen til revidering og unnvikelse kan nok trollbinde en flokk trendensiøse lesere, men handler i dypeste forstand om sannhet. Det vil si sårbarhet: Ethvert jeg er porøst. Vi er ikke den samme i dag som i morgen, verden er ikke den samme, eller språket. Poeten er like mye et mylder av stemmer, som den egenartede ene.
Forfatterskapet omfatter et tjuetalls bøker, framfor alt poesi, men også romanformer, libretti, filmmanus. De plasseres ofte i sammenheng med skeive politiske strømninger i amerikansk poesi, men som vi nå forstår gjelder dette bare én av de mange. Fra 1984 til 1986 var de Creative Director ved det smått legendariske poesi-fellesskapet St. Marks Poetry Project, der de blant annet studerte og jobbet sammen med Ted Berrigan og Alice Notley. De har undervist ved en rekke universiteter, og har åkkesom prøvd seg som presidentkanditat(er).
Casper André Lugg
Strandlangs
til Steve Levine
Da jeg var kokainlanger
bare snortet jeg hele profitten.
Eller som den gangen
jeg forelsket meg i Morgenen,
og slo meg til ro, men så
ble det midt på dagen
og jeg forelsket meg igjen
og ved skumring
var jeg meditativ og bønnetrengt,
og når natta kom var jeg dypt forelsket
i noen jeg ikke klarte å se.
Den som oppfant oppfinnelser
var den samme personen som
ventet for å se hva alle ville ha
og da oppfant hun
det å finne opp. En gang fikk jeg
en smak av det, men det er ingen nyhet lenger.
Servitørene som stabler stoler
på bord, bordene som er reine
og radioen spiller
alle de nye sangene.
Hvilken natt var det du fortalte meg
at forrige gangen du følte det sånn
bare gikk og gikk du
men jeg er kafeteriaspøkelset som begynte
å røyke veldig sent. Faren min sa
at du får kreft av dem og jeg tror fortsatt at
du får kreft av dem.
Det er noe vidunderlig over plastbord
som ser ut som tre og jeg drømmer
om et tre som står ved en bekk
og ser ut som plast.
Fordi jeg har begynt å finne opp igjen.
Og jeg går baklengs.
Som barn blir jeg
dypt religiøs og som
veltilpasset nonne kjenner jeg
takknemlighet til barnet som
ble meg.
Og takknemlighet for Pappas tips
angående sigarettene og i
troen på sluttscener
har fotsporene dine stanset – nå hviler du
salig på sofaen din.
Han bedyret at morgenen
hadde de beste hensikter
før han forlot meg og ble til
en annen som jeg fant bakom
et plasttre midt på dagen.
Den livlige skumringen er vårt
hvilested og
vi skal utveksle glødende fotografier
i ly av natten.
Et basseng av oppfinnelser
og det fins ingen etterspørsel.
Jeg går ustanselig og
en ensfarget dag er mer
etter min smak.
“You are my sunshine
my only sunshine”
den syngende stemmen
legger farge på dagen hennes, min
kjærlighets nonne som suger i seg
strimer av røyk som er bønn
Jeg snortet hele profitten. Jeg
sover på ei pute som er
nesa mi, jeg synes det er
kjempereligiøst.
mora mi lærte meg at sex var
skittent, og det var spennende
og hun lærte meg at kjærlighet var romantisk
Jeg begynte ikke å pule før temmelig sent.
Spennende, romantisk,
og jeg er temmelig sikker
på at dette er min ene oppfinnelse.
Tidspunktene på dagen, de som
har navn, de er som render av sex
totalt forskjellig fra romansen som
fylt av drømmer
er en ustoppelig vandrer,
dessuten er det helt åpenbart
at ensfargede dager ikke er spennende
Jeg gir min ypperste flørt
til morgenen, min ypperste flørt
til midt på lyse dagen. Natta,
den gamle sjarmøren, er forelsket
i talglys. Og har en neve morgen gjemt
bak ryggen.
Så du har sluttet å gå.
Og denne sigaretten er en helt vanlig sigarett.
Kanskje en vakker nonne drømmer
livet mitt
eller nå finner jeg opp ting igjen.
I det gamle Hellas undersøker et mysteriebarn
tre sløyfer
Den eldste kvinnen i denne delen av byen
er nøye med håret sitt.
Svart hvitt og grått. Selv
da hun lå for døden. Selv da
hun nettopp hadde begynt å pule
og ordene til elskeren hennes strøk over henne
som røyk og oppfant bassenger i hennes storslagne og
flokete svarte hår.
(Fra A Fresh Young Voice from the Plains, 1981)
BLA 1/21.