Leder

Ikke engang med pølseklype!

«Krimmen, og med den hele den underholdningslitterære paraply, lever i en parallell verden, avsondra fra den seriøse samtidslitteraturen. Sistnevnte lider dessuten av berøringsangst», skriver redaktørene.

Publisert

Det er øyeblikk når det underlige forholdet mellom den «seriøse» litteraturen og krimmen plutselig blusser opp i oppmerksomheten. Et eksempel er fra høsten som var: Da Agnes Ravatns roman Dei sju dørene ble lansert, ble det stor ståhei – ikke bare fordi Ravatn er en anerkjent og mye lest forfatter, men også (og særlig) fordi boka lener seg sterkt på kriminalromanen. Altså: En «seriøs» forfatter nærmer seg den «useriøse» litteraturen.

Hva kommer det av at en slik lening skaper såpass mye oppmerksomhet? Som Hanna Malene Lindberg er inne på i denne avisa: Kanskje mest av alt at skismaet i det hele tatt finnes. Krimmen, og med den hele den underholdningslitterære paraply, lever i en parallell verden, avsondra fra den seriøse samtidslitteraturen. Sistnevnte lider dessuten av berøringsangst. Å skulle bli tatt for å være en skarve underholdningsforfatter, å skulle skrive tilgjengelig og spennende – av og til framstår det som et slags dødsmerke. Følgelig framstår også nettopp «spenning» som et litterært grillkrydder: Noe forbeholdt dem med dårlig smak.

Som kjent er imidlertid dette med smak komplisert. I litterær sammenheng kommer man snart inn på det enda mer knotete begrepet kvalitet. Men det er ikke noe reelt motsetningsforhold mellom å skrive høylitterært og å skrive spennende; Forbrytelse og straff, som vel (mer eller mindre objektivt) må regnes som en av verdenshistoriens sterkeste bøker, er også en spenningsroman, drivende, underholdende, attpåtil bygd rundt et mord – det er snakk om et klassisk krimsujett, gjennomført med fynd og klem.

Og kanskje er det først og fremst modernismens etterklang som har latt underholdningslitteraturen i stikken: At den høymodernistiske forestillinga om at «et helt vanlig liv» er mer litterært verdifullt enn en spenningsfortelling. Enda godt at bruddene har kommet fortløpende: Ravatn og Ruth Lillegraven er to nyere eksempler; Stig Sæterbakken nærmet seg etter hvert spenningsromanen. Og nobelprisvinner Olga Tokarczuk? Jommen har ikke hun også skrevet en sådan, hun også.

BLA 2/20.

Powered by Labrador CMS