Artikler etter utgave

10-2019

Enquête

Spørsmål og svar om plagiat

Hvordan bør skjønnlitteraturen forholde seg til ubevisst plagiering? BLA har spurt Anne Oterholm og Kari Marstein om svar.
Leder for BLA 10/19

Din tanke er ikke din

"Plagiatets kjerne er spørsmålet om eierskap: Hvem har sagt hva? Løfter man blikket, er det en problemstilling som hører hjemme i en langt bredere etisk diskusjon", skriver BLAs redaktører.
Essay

Vilje til avmakt

Har vi lettere for å identifisere oss med gjerningspersoner enn ofre? I vårt samfunn tyder mye på at svaret er ja. Dette gir implikasjoner for vår evne til å stå opp mot urett og overgrep, skriver Tora Ask Fossen.
Essay

Plagiatangst - et kognitivt-skjønnlitterært eksperiment

Tidlig i 2019 ble det avslørt at den norske poeten Eirin Gundersen hadde plagiert flere av sine samtidskollegaer. Hun hadde lite å forsvare seg med, flere ganger gjentok hun at hun ikke helt visste hvordan det hadde kunnet skje. Er det mulig, spør Peter F. Strassegger.
Poetikk

Så stort, så uryddig

"Som skrivende og lesende søker jeg ofte etter svar, midt i det rotete livet", skriver Aasne Linnestå.
Metakritikk

Om litteratur og moral

På kort tid har det skjedd en dreining i hvordan vi ser på litteraturens moralske aspekt. Hva har skjedd, spør Frode Helmich Pedersen.
Responsrommet

Kvalitet i kanonkritikken

«Pedersens anvendelse av kvalitetsbegrepet gjør det mulig for ham å verdsette menn over kvinner og andre minoritetsstemmer uten å se på dette som diskriminering», skriver Hanna Giæver som svar til Frode Helmich Pedersen.
Kritikk

Historiens dramaturg

Éric Vuillard skriver på briljant vis samtiden inn i historiens mangfoldige teater.
Kritikk

Bygdedyrets gjenoppstandelse

Matias Faldbakken undersøker kreativitetens mørke røtter med realistisk forstadsliv som scene og tankeredskap.
Kritikk

Katolsk anarki

Ingrid Brekkes bok om Polen gir en god forståelsesramme for landets brå, populistiske høyredreining ved å trekke historiske tråder så langt tilbake som til middelalderen.
Kritikk

Å ikke se kritikken for bare forfattere

I en antologi som lar forfattere løfte fram sine forsmådde favoritter blir spørsmålet like mye hvem som er verdige lesere som hvem som får verdige lesninger.
Kritikk

Visjoner fra grenseland

Nobelprisvinner Olga Tokarczuk byr på en viltert kreativ og intellektuelt stimulerende sjangerlek. Krim, William Blakes poesi og folkeeventyr slår gnister mot dagsaktuelle etiske spørsmål om naturvern, kjønn og makt.
Essay

Marveluniversets gullalder

Superheltene dominerer vår hverdag, i form av milliardunderholdning på kinolerretene. Men superheltenes gullalder på 40- og 50-tallet ble formet av fascismens framvekst, skriver Art Spiegelman.
Entusiastiske essays

Førsteklasses avsky

BLA inviterer engasjerte skribenter til å plukke fra egen hylle. "Hva slags materiale er egentlig følelser i litteraturen laget av?", spør Ylva Østby.
Essay

Det er for mange skildringer i norsk samtidslitteratur!

Skildringer er et overvurdert litterært virkemiddel. Forfatternes dragning mot det uutsigelige skaper en underteksttung vev, som gir en estetisk nytelse jeg mistenker til syvende og sist bare er tom, skriver Jonas Hansen Meyer.
Aktueltintervju

Til doms over Historien

I Goncourt-vinneren Éric Vuillards bøker dissekeres historiske katastrofer og menneskelig dårskap. «Å skrive går alltid ut på å definere vår verden: Hva som er viktig eller underordnet, hva som dominerer oss og hva som frigjør oss», sier han.

9-2019

BLA beklager

Feil i BLA 9/19 på papir

På papir falt uheldigvis en ganske lang del av BLAs aktueltintervju med Frederik Svindland ut. Dette var utilsiktet, og gjorde at Svindlands svar ble kuttet av for tidlig, og et sted sto uten det introduserende spørsmålet.
Økokritikk

Fra skam til handling

Hvordan tenker vi om klimakrisa? Sissel Furuseth gir i denne spalta noen nødvendige pekere.
Poetikk

Slapp av! Du er i fengsel

«Å skrive er å sitte i fengsel. Å sitte i fengsel er å ikke kunne skrive», skriver Hilde Susan Jægtnes.
Entusiastiske essays

En menneskelig skala

«Ingvild Burkey og Frøydis Sollid Simonsen er ikke to forfattere jeg pleier å se i sammenheng, men i 2015 nærmet de begge seg samme flik av virkeligheten,» skriver Hanna Malene Lindberg.
Kritikk

Selvmorderklinikken

«Juli Zeh har mange fans, jeg er ikke en av dem», skriver Gabriel Moro.
Kritikk

Innavl som metafor

Det er ikke debutant Petter Brevik sin feil at han ikke er Norges svar på Peter Handke. Den svært problematiske sykdomsfremstillingen, derimot.
Kritikk

Farskap og galskap

Ivar blir far, og det trigger minner om hans egen, vanskelige barndom. Men det eksistensielle dramaet han gjennomlever klarer ikke helt å gripe leseren.
Kritikk

Grusomt god

Det høres ikke sexy ut med en rumensk massegrav som man ikke vet om skyldes en kommunistisk pelotong eller attenhundretallspest. Med «Lillefingre» får Filip Florian det likevel til å bli en saftig historie.
Kritikk

Fabelagtigt forsvarsskrift for kritikerens gyldighed

Kulturarbejderen Susanne Christensen påfører sig übercoolt et par surreale solbriller og ser blændende klart på samtiden med den hengemte billedkunstner Leonora Carringtons visionære drømmesyn.
Intervju

Auðurreisa

Island blir støtt kåra til det mest likestilte landet i verda. Forfattarskapen til Auður Ava Ólafsdóttir, som i fjor mottok Nordisk råds litteraturpris, viser at det ikkje alltid har vore slik.
Bokessay

Og ordene ble formørket

«Tone Hødnebø er den fineste dikteren som har skrevet på norsk siden Tor Ulven», skriver Benjamin Yazdan.
Essay

Dag Solstad – en hedersmann?

«Uten å ha lest ‘Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen’ kan jeg si: Den passer perfekt inn i fortellingen om Dag Solstad som forfatter», skriver Eli Frøvoll Thoresen om Dag Solstads bokforsider.
Enquête

Kanonisk

Hvem hører med i norsk litterær kanon fra 1980 og fremover? Hvem bør ut? Hvorfor? Her er fire svar.
Metakritikk

Kanonbra!

Hvilke forfattere overlever sin tid? BLA har spurt Frode Helmich Pedersen om å skissere en tenkt kanon fra 1980 og til nå.
Redaksjonsrådet anbefaler

Fra kuriositetens bokhylle

«Jeg har hatt et sært forhold til sirkus helt siden jeg begynte å skrive. Øyeblikkets magi, det disiplinære arbeidet og slitet bak kulissene, den stive masken som eksponeres, alvoret ved det minste feiltrinn, alt har latt seg relatere til det å skrive for meg», skriver Peter F. Strassegger.
Leder til BLA 9-19

Å skyte forfattere med kanon

"Så lenge vi vil ha god litteratur, må vi å snakke om kvalitet. Og så lenge vi trenger å snakke om kvalitet, må vi å snakke om kanon", skriver BLAs redaktører
Aktueltintervju

Forfattere uten kritikere

Frederik Svindland ønsker å løfte fram årvåkne lesninger og forfatterskap som får lite oppmerksomhet. «Det finnes kritikere som aldri burde uttalt seg offentlig om litteratur», mener han.

8-2019

Redaktøren anbefaler

I Nepal, på et balkansk tog

"Manjushree Thapas tydelige Nepal-engasjement er skrevet med vidd, humor, varme", skriver Ulla Svalheim.
Kritikk

Å fortelle om et folk

Espen Stuelands «biografi» om Eilert Sundt makter å kombinere poesi, fagkunnskap og etisk diskusjon på et vis som ikke kan kalles annet enn imponerende.
Essay

For Brexit tikker klokken bakover

Ali Smith og Jonathan Coe skriver begge såkalt "Brexlit": På hver sin måte forsøker de å nøste opp i de komplekse mekanismene som har forårsaket Brexit.
Stedsbeskrivelser

Borte bra, hjemme ... hva?

Skriv om stedet du kommer fra, ba vi. Én valgte å skrive om cruise.
Hva er galt med verden?

Litterær sjelesorg

Hva er galt med verden? Vi har latt en teolog bale med spørsmålet.
Kritikk

Skjematiske voksensmerter

I "Voksne mennesker" fremmes innhold på bekostning av form – og motiver blir til hyllevare.
Poetikk

Perifert

"Ingen ting har blitt som jeg hadde tenkt det. Hva har det da blitt?" undrer Tor Eystein Øverås om sin egen skriving.

Sider