Brev
En brevveksling, august 2019 - november 2020
En brevveksling, august 2019 - november 2020
I over et år har Astrid og Kai brevvekslet på BLAs siste side. Her samles alle brevene til en fortløpende samtale i sanntid: om vennskap, kjærlighet, ensomhet og litteratur.
FAQ med lektor Meyer
Kan man velge hvem man skal elske?
Kan man velge hvem man skal elske?
Én ting er å late som man liker noe. Mer eksistensielt alvorlig er det å forsøke å overbevise seg selv om at man liker noe man ikke liker. Den løgnen stikker dypere, skriver Jonas Hansen Meyer i månedens FAQ-spalte.
Essay
Midlertidige tekster om en midlertidig tid
Midlertidige tekster om en midlertidig tid
På tross av det dramatiske potensialet som ligger i en pandemi, skal det mye til for å få dagboknotater til å skille seg ut fra den allerede etablerte fortellingen om koronaviruset. Heldigvis finnes det også tekster som ser ut fra hjemmekontoret.
Essay
Det traumatiske folkeminnet
Det traumatiske folkeminnet
Det er lett å tenke at norsk folketro er en magisk drømmeverden full av folkekjære figurer og eventyr med lykkelig slutt. Så rosenrød er sannheten imidlertid ikke. Folketroen våre forfedre sverget til, har egentlig lite med lykke å gjøre, og langt mer å gjøre med lidelse, død og redsel.
Essay
En jevn dur av hverdag
En jevn dur av hverdag
Leserens rom innskrenkes kraftig i Helga Flatlands forfatterskap. Det skjerper frontene i lesningene av romanene hennes, skriver Sondre Midthun.
Essay
Den befriende stemmen
Den befriende stemmen
Det mest påfallende i Jens Bjørneboes 'Stillheten' er fortellerstemmens søken etter individuasjon på uante steder.
Essay
Er tidsskriftet liv laga?
Er tidsskriftet liv laga?
Lever tidsskriftet ekstra farlig i vår tids flermediale offentlighet, eller er det nettopp nå formatet for alvor viser hvor seiglivet det er? Dette var det sentrale spørsmålet da professor Sissel Furuseth holdt årets tale under Tidsskriftdagen 2020.
Essay
Svenskan i grått, vitt & not
Svenskan i grått, vitt & not
Johan Jönsons bøker er selvgående maskiner som gir ekko av samfunnsmaskineriet, randbemerkninger til en oppstykket virkelighet.
FAQ med lektor Meyer
Hvor leservennlig bør en forfatter skrive?
Hvor leservennlig bør en forfatter skrive?
Jonas Meyer svarer på ofte stilte spørsmål. Denne gangen: Har teknologien tatt igjen litteraturen?
Reportasje
Alle historiers mor
Alle historiers mor
Mor er død, og vi har drept henne. Eller er hun bare syk? BLA-redaktørene har lagt ut på tokt for å forstå hva vi skriver om når vi skriver om mor.
Essay
Litteraturens radikalisme
Litteraturens radikalisme
Den offentlige samtalen er preget av mangel på politisk fantasi. Om litteraturen fremdeles har en samfunnsnyttig rolle å spille så må det vel være denne: Å lære oss at det er mulig å tenke radikalt annerledes.
FAQ med lektor Meyer
Den moderne ellipsen
Den moderne ellipsen
I BLAs nye spalte svarer lektor Jonas Hansen Meyer på ofte stilte spørsmål. I første omgang: er det ok å slå opp via tekst?
Essay
På troens knivsegg
På troens knivsegg
Med sin katolske bakgrunn var det nesten uunngåelig at Shūsaku Endō fikk tilnavnet «Japans Graham Greene». Endōs litteratur lodder imidlertid også andre dyp enn de rent religiøse. Hva kan romanen «Taushet» lære europeere om vår blinde tro på sannheten som én og udelt?
Essay
Den brysomme arven etter Nedreaas
Den brysomme arven etter Nedreaas
De siste ukene har debatten løpt om Torborg Nedreaas’ roman «Av måneskinn gror det ingenting». «Fordi 'Av måneskinn gror det ingenting' feirer livet, kan ikke Toril Moi feire 'Av måneskinn gror det ingenting'. Da burde hun kanskje gitt opp å lese den», skriver Grethe Fatima Syéd.
Essay
Med tidens løp
Med tidens løp
Tenkeren Walter Benjamin og kunstneren Käthe Kollwitz arbeidet begge med tidens gang, melankolien og sorgens vesen. Det finnes flere portretter av begge: Hva kan man lese ut av dem?
Essay
Å sprette opp buken på bygdedyret
Å sprette opp buken på bygdedyret
De som trur klasseskiller i dagens Norge er en myte, kan notere Adelheid Seyfarths Svullryakvartett på leselista si. Å lese romanene om utkantsamfunnet på Finnskogen er som å putte fingeren rett i såret: en øvelse i empati og toleranse for folk flest, en øvelse i å forstå arbeiderklassa for middelklassa, og en brutalt ærlig skildring om minoriteter og fremmedfrykt.