Essay

Entusiastisk essay

Bak farger og figurer

Under lupen er H. P. Lovecraft en forfatter som klarer å kombinere sjangergrøss med modernismens tankegods.
FAQ med lektor Meyer

Hvorfor føler jeg meg løftet når andre forfattere blir slaktet?

"Du føler deg løftet når andre forfattere blir slaktet fordi du blir lettet over at det ikke var du som ble slaktet," skriver Jonas Hansen Meyer
Essay

Å skrive andres dikt

Hans Petter Blad ser tilbake på arbeidet med sin første diktsamling Biblioteket. Den hadde sin spede begynnelse i ønsket om å utforske diktene en romanperson kunne ha skrevet, men endte opp som en meditasjon over boken som objekt.
Essay

Barndom, gjemsel, frihet

En ung intellektuell fra Oslo vest. En middelaldrende arbeider og gårdbruker fra Svolvær. Kate Næss og Ellen Einan skrev begge dikt som var vanskelige å forstå.
FAQ med lektor Meyer

Hvorfor mister jeg så fort interessen når jeg leser fortellende prosa?

"Prosaen forsøpler dessverre: søppel, idel søppel", skriver Jonas Hansen Meyer.
Essay

Om hundre år er allting tømt

For svenske Elin Wägner kunne det ikke finnes noen fred på jorden uten et mer ydmykt forhold til jordsmonnet.
Essay

Jordange frå ei bokside

Jorda er vårt opphav og vår endestasjon. Men korleis har molda prega skjønnlitteraturen? Og kva kan me gjera for å berge det livsviktige jordsmonnet når me nærmar oss slutten på ei tid som byrja med mekaniseringa av jordbruket? John Steinbeck har mogleg eit svar å gje.
Essay

«Plutselige, modige, uventede spørsmål». Poeten Cecilie Løveid på 70-årsdagen

«Så enkelt og så komplekst – så lett å lese og så lett å tenke videre med, det er et kjennetegn på Cecilie Løveids dikt», skriver Eirik Vassenden.
Essay

Sjelebror, våpenbror

David Diop mottok i år den internasjonale Man Booker-prisen for Om natten er alt blod svart. Romanen kaster lys over et mindre kjent kapittel i historien om første verdenskrig, men er først og fremst en beretning om stort vennskap.
Essay

En annen askeskrift

Sarah Kofmans skjøre, selvbiografiske tekster – på terskelen til en ny, kritisk humanisme etter Auschwitz – forplikter seg på å be både for bøddel og for offer.
FAQ med lektor Meyer

Hvordan skille mellom koffeinrus og sterke opplevelser av litterær kvalitet?

Kunne min ekstatisk-litterære opplevelse av litterær kvalitet ha vært preget av koffein, spør lektor Meyer i månedens spalte.
Essay

En rasende bok til feil til

Kunne Sigrid Undsets «gjenoppdagede» skildring av flukten fra et Norge i krig, Tilbake til fremtiden, tåles da den kom ut? Og kan den tåles i dag?
Bokessay

Sårpleie uten plaster

Antologien Bearbeidelser griper tak i kunstens mulighet til å fortsette samtalen om 22. juli, også når det gjør vondt. Men hvem er det som setter smerteterskelen, og finnes det en felles kur for traumet?
Essay

Kunsten å samarbeide

Litterære tekstar flest er resultatet av samarbeid. Det er på tide å anerkjenne at samarbeid om skriving, synleg så vel som usynleg, har verdi.
Essay

Å minnes er en politisk handling

Andre verdenskrig har gått fra å være et fellesskap av erfaringer til et fellesskap av symboler. Hendelsen med størst symbolsk styrke i dag er Holocaust. Hvilke konsekvenser har det for vår forståelse av krigen? Og hva skjer når vi glorifiserer ofrene?
Essay

Terrorens teater

Hva snakker vi egentlig om når vi snakker om 22. juli? Et oppgjør med høyreekstremismen bak angrepet kan ikke skje så lenge de overlevende føler det er risikabelt å være ærlige.

Sider