Sakprosa

Kritikk

Å ikke se kritikken for bare forfattere

I en antologi som lar forfattere løfte fram sine forsmådde favoritter blir spørsmålet like mye hvem som er verdige lesere som hvem som får verdige lesninger.
Kritikk

Å leve i volden

Menneskets vold mot naturen er forutsetningen for vår eksistensberettigelse, hevder Erland Kiøsterud – og protesterer ved å skrive seg inn mot en stillhetens poetikk.
Kritikk

Sjelegranskeren

Ole Martin Høystad fortsetter jakten på menneskets natur. Men i hans nærhet til fortidens tekster, ligger en forveksling av begrep og fenomen.
Kritikk

Frykten for helvete

Helvete, som er en sentral del av både det kristne og islamske verdensbilde, nevnes ikke med ett ord i KRLE-boka.
Kritikk

Stockmannsyndromet

Hva slags svar får offentlige ansatte når de kritiserer sine ledere?
Essay

Mellom Leukerbad og Manhattan

I Teju Coles nomadiske essaysamling Kjent og fremmed er tanken alltid i bevegelse.
Kritikk

Den stille flukten

En innsiktsfull og nyttig bok som viser oss historien bak de tomme plassene i klasserommet.
Kritikk

Naturen rundt

Sigurd Hvervens Naturfilosofi argumenterer godt for naturens egenverdi.
Essay

Å lytte til de oversette stemmene

Rebecca Solnits kritiske feminisme skjerper det håpefulle blikket
Kritikk

Den gamle mannen og bøkene

Den aldrende nestoren Harold Bloom lukker seg om sin egen litterære kanon.

Hvordan holde ut med hverandre

Gyldendal Akademisk sin nye utgivelse om emosjonsfokusert parterapi er tidsriktig, men forlaget har bommet på hvilken bok de burde ha oversatt.

Et lite stykke Norge

Pamflettserien "Norsk røyndom" ønsker at enkeltmenneskers historier skal være ledetråder for vår forståelse av et mangfoldig Norge. Men ikke hele Norge snakker.

Å skrive en blekksprutbok

Et visst overmot er ifølge Ida Lødemel Tvedt en forutsetning for å skrive god essayistikk. I "Marianegropen" viser hun en eksepsjonell evne til ikke å la seg begrense – verken av identitet, livssyn, eller essaysjangerens konvensjoner.

Bruddstykker til et begeistret publikum

Gjennom dyptpløyende, essayistiske brev og intervjuer byr Elena Ferrante på et klokt og interessant innblikk i forfatterskapets forutsetninger og litterære kontekster, samtidig som hun tvinges til å gjenta – og gjenta – sine argumenter for å skrive under pseudonym.

Hjernen er ikke alene

Hjernen er en illusjonist: Den kan påvirke om vi føler oss levende eller døde, få oss til å hallusinere klassiske konserter eller tilegne oss et annet kjønn (uavhengig av kropp). Vitenskapsjournalist Helen Thomson introduserer oss for noen spesielle mennesker som opplevde nettopp dette.

Den besnærende lukten av bøker

Papirbokens mange aspekter belyses i en tvers gjennom sympatisk utgivelse, hvor sterke følelser raser bak en kontrollert, polert fasade.

Sider