Prosa

Kritikk

De usynlige

Maria Navarro Skarangers tredje roman skildrer en gravid ungjentes utfordringer med empati og kunstnerisk kløkt.
Kritikk

En fornøyelig skrekkhistorie

Victoria Durnaks nye roman viser hva som skjer når vi åpner Pandoras innboks.
Kritikk

Flertydige vidunder

I James Noëls roman fra jordskjelvet i Haiti i 2010 møter vi et mangefasettert og samtidig sårbart menneskesinn etter katastrofen. Med stor poetisk kraft knyttes det indre traumet til den ytre virkeligheten.
Kritikk

En taleskrivers tanker på en trestubbe

Statsråden kommer demonstrerer hvordan profesjonalisering av politikken truer forbindelsen mellom ord og handling. Romanen er mest interessant der den viser at demokratitap har med naturtap å gjøre.
Kritikk

Fråids fyrverkeri

I Mona Høvrings Soga om Fråid er virkeligheten fabulerende, fargesprakende fantasi.
Kritikk

Bak masker og elektrakomplekset

Rune Christiansens nye roman både besnærer og forvirrer.
Kritikk

Så mye hadde jeg

Kristin Vegos noveller minner oss om umuligheten av å ta vare på alle de fortidige versjonene av oss selv, men er mer gjenkjennelige enn åpenbarende.
Kritikk

Kvinnen fra sigarettfabrikken

Judith Hermanns siste roman befester hennes posisjon som en av Europas mest lesverdige forfattere.
Kritikk

En mann splittet mot seg selv

Hilde Susan Jægtnes’ historiske roman fra Amerikas tidlige liv blir for faktatung til å lette skikkelig.
Kritikk

En brist i tilværelsen

Eirin Andresen Bettens generasjonsportrett er for sikkert i sitt blikk på samtiden.
Kritikk

Kjærlighet og ensomhet

Den amerikanske feministen og borgerrettighetsaktivisten Audre Lord skildrer ikke en tilbakelagt verden. Bøkene hennes veksler mellom å vise resignasjon og mane til kamp.
Kritikk

Litterære biotoper

Ny Jord setter standarden for økolitterær undring i tidsskriftform.
Kritikk

Fotball, fellesskole og forskjells-Norge

Interessante tematiske linjer drukner i hverdagens repetisjoner i Audun Mortensens Assistenten. Det er nok realistisk, men medrivende litteratur blir det ikke.
Kritikk

Ei frigjeringssoge

Med Blikket var vendt mot Gud fortel Harlemrenessansens Zora Neale Hurston om Janie og hennar draum om kjærleik og kamp for fridom, i ein talemålsnær stil som byr omsettaren på store utfordringar.
Kritikk

Det bedende blikket

I Stupeteknikk søker personene løsrivelse fra det som binder og tynger dem, men novellene kunne i større grad ha frigjort seg fra tradisjonen.
Kritikk

En tankefull trip

«Egen maske først» lar det være opp til leseren å ta tempen på tankene til fortelleren, men smører tidvis litt for tjukt på.

Sider