Kritikk

Kritikk

Historiens dramaturg

Éric Vuillard skriver på briljant vis samtiden inn i historiens mangfoldige teater.
Kritikk

Bygdedyrets gjenoppstandelse

Matias Faldbakken undersøker kreativitetens mørke røtter med realistisk forstadsliv som scene og tankeredskap.
Kritikk

Katolsk anarki

Ingrid Brekkes bok om Polen gir en god forståelsesramme for landets brå, populistiske høyredreining ved å trekke historiske tråder så langt tilbake som til middelalderen.
Kritikk

Å ikke se kritikken for bare forfattere

I en antologi som lar forfattere løfte fram sine forsmådde favoritter blir spørsmålet like mye hvem som er verdige lesere som hvem som får verdige lesninger.
Kritikk

Visjoner fra grenseland

Nobelprisvinner Olga Tokarczuk byr på en viltert kreativ og intellektuelt stimulerende sjangerlek. Krim, William Blakes poesi og folkeeventyr slår gnister mot dagsaktuelle etiske spørsmål om naturvern, kjønn og makt.
Kritikk

Selvmorderklinikken

«Juli Zeh har mange fans, jeg er ikke en av dem», skriver Gabriel Moro.
Kritikk

Innavl som metafor

Det er ikke debutant Petter Brevik sin feil at han ikke er Norges svar på Peter Handke. Den svært problematiske sykdomsfremstillingen, derimot.
Kritikk

Farskap og galskap

Ivar blir far, og det trigger minner om hans egen, vanskelige barndom. Men det eksistensielle dramaet han gjennomlever klarer ikke helt å gripe leseren.
Kritikk

Grusomt god

Det høres ikke sexy ut med en rumensk massegrav som man ikke vet om skyldes en kommunistisk pelotong eller attenhundretallspest. Med «Lillefingre» får Filip Florian det likevel til å bli en saftig historie.
Kritikk

Fabelagtigt forsvarsskrift for kritikerens gyldighed

Kulturarbejderen Susanne Christensen påfører sig übercoolt et par surreale solbriller og ser blændende klart på samtiden med den hengemte billedkunstner Leonora Carringtons visionære drømmesyn.
Kritikk

Å fortelle om et folk

Espen Stuelands «biografi» om Eilert Sundt makter å kombinere poesi, fagkunnskap og etisk diskusjon på et vis som ikke kan kalles annet enn imponerende.
Kritikk

Skjematiske voksensmerter

I "Voksne mennesker" fremmes innhold på bekostning av form – og motiver blir til hyllevare.
Kritikk

Å leve i volden

Menneskets vold mot naturen er forutsetningen for vår eksistensberettigelse, hevder Erland Kiøsterud – og protesterer ved å skrive seg inn mot en stillhetens poetikk.
Kritikk

En agnostikers pilegrimsreise

En norsk enkemanns fottur langs en spansk pilegrimsvei danner utgangspunktet for en tålmodig, mollstemt meditasjon over livets store spørsmål.
Kritikk

Traumets bestanddeler

I Aina M. Ertzeids roman om terroren i Regjeringskvartalet 22. juli 2011 kaster hovedpersonens private livshistorie nytt lys på den kollektive betydningen av et nasjonalt traume.
Kritikk

Sjelegranskeren

Ole Martin Høystad fortsetter jakten på menneskets natur. Men i hans nærhet til fortidens tekster, ligger en forveksling av begrep og fenomen.

Sider