Bilde: Wikimedia Commons.

Hvordan få lesere i en travel tidsalder

Entusiastiske essays: Hva er verdt å lese? BLA inviterer engasjerte skribenter til å plukke fra egen hylle.

Kjære leser, jeg har en bok å anbefale deg! Det er en underlig bok fra 1840-tallet som nesten ingen har lest. Den indre fryden jeg kjenner bare ved å tenke på at denne boken finnes, er så sterk at jeg ikke engang trenger betaling for denne anbefalingen; tvert imot kunne jeg selv ha betalt Bokvennen for denne muligheten. Boken heter Skriftprøver og er skrevet av en ukjent forfatter ved navn A.B.C.D.E.F. Godthaab som fortviler over at ingen vet hvem han er. Hele hensikten med boken er å få publikums oppmerksomhet for siden å selge dem flest mulig bøker. «Hvad er nemlig en Forfatter?» spør den «Vordende» forfatteren. Svaret er enkelt: «Det er En, der lader Noget trykke, hvorved han tjener Penge.»

Som den ivrige leser kanskje allerede har forstått, er A.B.C.D.E.F. Godthaab ikke et ekte forfatternavn, men et av Søren Kierkegaards mange pseudonymer. Kierkegaard brukte Godthaab for å ironisere over det han mente var en korrupt litterær kultur i 1840-tallets København, befolket av forfattere som skrev det de trodde publikum ville ha fremfor å lytte til sin indre stemme, forfattere som samlet «Subscribenter» før boken en gang var påbegynt, og forfattere som vektla bokens utseende, og dermed bokens egnethet som gave, som viktigere enn innholdet. Kierkegaards satire over en overfladisk «Læseverden» i København passer påfallende godt også for vår tid, og boken har flere likhetstrekk med en av bøkene som kom ut i 2018, skrevet av en forfatter som i likhet med Godthaab skamløst inntar en kommersiell holdning til litteratur. Jeg tenker på den famøse Text on the beach av Henrik Elvejord Borg, skrevet i kjølvannet av realityprogrammet Ex on the beach.

Artikkelen er 1549 ord lang.

Du må være abonnent for å kunne lese denne artikkelen

  • Ordinært abonnement
  • Privatabonnement
  • Korttidsabonnement